Reistips

Goed voorbereid op reis gaan, dat vinden wij net zo belangrijk als u.

De reiswereld is iedere dag in beweging. Het kan daardoor voorkomen dat er aanvullingen of correcties op de afgedrukte reistips beschikbaar zijn.

Wijzigingen
Sinds de laatste druk zijn de volgende aanvullingen van toepassing:
– Bij veel luchtvaartmaatschappijen is online inchecken verplicht. Uw reisspecialist kan u hierover meer vertellen.
– Heeft u luchthavenvervoer geregeld? Indien er vluchtwijzigingen optreden dient u deze zelf door te geven.
– Vaak dient er ter plaatse een toeristentaks voldaan te worden van enkele euro’s per persoon per nacht. Deze kosten zijn verplicht en dienen ter plaatse betaald te worden.
– Controleer voordat u op reis gaat of u uw bankpas in het buitenland kunt gebruiken.
Gebruik van uw bankpas binnen Europa staat meestal automatisch aan.

Checklist

  • Geldige grensdocumenten / visa

  • Medicijnlijst / medicijnen in handbagage

  • Online ingecheckt? (vaak verplicht!)

  • Verzekeringspasje

  • Thuisblijversinformatie

Inchecken
Zorg ervoor dat u op tijd op de luchthaven bent. Voor alle bestemmingen raden wij u aan tenminste drie uur voor vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Bij veel airlines is online inchecken verplicht. Er kunnen extra kosten worden berekend als u niet online incheckt.

Documenten
Uw paspoort/id-kaart dient minstens geldig te zijn tot en met de thuiskomstdatum van de reis. Diverse landen hebben speciale vereisten. In dat geval dient uw paspoort nog 6 of 8 maanden na retourdatum geldig te zijn. Sommige landen hebben een visumplicht. Controleer voor vertrek of de vereisten veranderd zijn. Heeft u geen Nederlandse nationaliteit? Neem dan contact op met het betreffende consulaat.

Geef nooit zomaar uw identiteitsbewijs af. Een kopie van uw legitimatiebewijs kunt u met hulp van de KopieID app beveiligen. Zo staat u niet meer persoonlijke informatie af dan strikt nodig. U kunt de KopieID app downloaden in de Apple App Store, Google Play Store of Windows Phone.
Geeft u toch een kopie af? Help dan misbruik van uw identiteitsgegevens voorkomen. U moet bijvoorbeeld uw Burgerservicenummer afdekken of doorstrepen.

Bekijk de gezondheidsrisico’s van uw bestemming op www.ease-travelclinic.nl
Denkt u aan uw medicijnpaspoort/inentingenboekje?

Autovakanties: voor sommige landen zijn autobaanvignetten of veiligheidsvestjes verplicht. Deze kunnen vooraf gekocht worden bij de ANWB of zijn ter plekke beschikbaar. Op de website van ANWB vindt u ook de meest actuele informatie betreffende autorijden in het buitenland. Denk aan verplichte benodigdheden in de auto, tolwegen, parkeer- en verkeersregels.

Denk aan het communiceren van de thuisblijversinformatie: vluchtgegevens, overnachtingsadressen en de contactgegevens van de reisorganisatie.

Controleer voordat u op reis gaat of u uw bankpas in het buitenland kunt gebruiken.
Het gebruik van uw bankpas binnen Europa staat meestal automatisch aan. Neemt u een creditcard mee op reis? Controleer de bijbehorende pincode. Deze kan afwijken van de pincode van uw bankpas. Tip: een creditcard is bij een huurauto vaak verplicht.

Een alleenreizende ouder met kind of vriendje/vriendinnetje mee op vakantie?
U heeft een ondertekende verklaring nodig. Deze zijn verkrijgbaar bij op het reisbureau. Zonder deze verklaring kunt u geweigerd worden bij de check-in of douane.

Verzekeringen
Zorg ervoor dat uw reisverzekering aan uw bestemming is aangepast (Europa- of Werelddekking) en dat uw kinderen zijn bijgeschreven op de polis. Noteer uw polisnummer en het 24-uurs alarmnummer. Bewaar bij schade, diefstal of verlies altijd de nota’s.

Neem contact op met uw reisbureau indien u zeer kort voor vertrek uw reis moet annuleren. Mocht u buiten openingsuren de reis willen annuleren dan dient u zich te melden bij de reisorganisatie. Het telefoonnummer staat in uw reisdocumenten.

Bagage
Voor iedereen, die vertrekt van – of overstapt op een luchthaven binnen de EU, gelden regels voor de handbagage. Maximaal 100 milliliter per item en maximaal 1 liter in totaal mag worden meegenomen in een doorzichtig plastic hersluitbaar zakje. Medicijnen dienen meegenomen te worden in de originele verpakking. Op verzoek moet een doktersrecept overhandigd kunnen worden.

Gaat u op reis met een door een arts voorgeschreven medicijn of middel dat onder de Nederlandse Opiumwet valt? Dan heeft u mogelijk een officiële verklaring nodig. U vraagt deze aan bij het CAK.

Airlines zijn verantwoordelijk voor verlies, vertraging en beschadiging van ruimbagage. Bij vermissing of beschadiging dient u zich melden bij de airline om een P.I.R.-rapport op te laten stellen.

Overige zaken
Vaak dient u ter plaatse een toeristenbelasting te voldoen. Dit varieert tot enkele euro’s per persoon per nacht.

Heeft u luchthavenvervoer of autohuur geregeld? Indien er vluchtwijzigingen optreden dient u deze zelf door te geven.

Verkeerde kamer/overboeking
Verkeerde kamer? Wanneer u een kamer heeft geboekt waarvoor u een toeslag heeft betaald dan dient u deze kamer te krijgen. Mocht dit bij aankomst niet zo zijn, meld dit dan meteen bij de receptie. Indien zij het niet naar tevredenheid oplossen neemt u contact op met de reisleiding/vertegenwoordiger ter plaatse. Mocht het zo zijn dat u niet de kamer krijgt die u geboekt heeft, omdat deze bijvoorbeeld niet meer beschikbaar is, vraag dan een bewijs hiervan aan de reisleiding/dienstverlener.
Dit bewijs (klachtenrapport) is nodig om bij terugkomst restitutie aan te vragen.

Houd er rekening mee dat preferenties nooit 100% gegarandeerd kunnen worden.

Overboekt? Het is vervelend wanneer u niet in de geboekte accommodatie kunt verblijven. De reisleiding en/of accommodatieverschaffer proberen ervoor te zorgen dat het zo goed mogelijk opgelost wordt door u een alternatieve accommodatie aan te bieden. Deze moet gelijkwaardig of beter zijn dan de geboekte accommodatie. Mocht u niet tevreden zijn over de alternatieve accommodatie, dan verwijzen wij u naar de procedure van een klacht.

Klacht
Wij begrijpen dat u een ontspannen vakantie gepland heeft. Het kan voorkomen dat er zich ter plaatse een tekortkoming voordoet die afbreuk doet aan de kwaliteit van uw vakantie.
Meld dit zo spoedig mogelijk bij de desbetreffende reisleider of dienstverlener. Wordt het probleem niet naar tevredenheid opgelost, neem dan direct contact op met de vertegenwoordiger ter plaatse. De contactgegevens vindt u terug op de vouchers. Indien er geen oplossing geboden kan worden dient er een rapport op te worden gesteld en door beide partijen ondertekend te worden. Zonder dit rapport kan uw klacht na terugkomst niet in behandeling genomen worden. Uw klachtenbrief en het bewijs van de reisleiding/dienstverlener moeten uiterlijk één maand na thuiskomst afgegeven zijn.

Mocht u vervolgens toch nog problemen ondervinden die niet kunnen wachten tot onze reisbureau openingstijden, neem dan contact op met SOS International: 00 31 20 651 5606.

Goede reis!

Uw reisspecialisten van Kupers Reisinfo