Reisverslag India

Brigitte reisde af naar India om deel te nemen aan de Mumbai Dreamrun tijdens de Tata Mumbai Marathon. Tijdens haar reis bezocht ze ook Bangalore, Mumbai en een natuurreservaat voor olifanten.

Bangalore
We vliegen zeer comfortabel in acht uur rechtstreeks vanuit Amsterdam naar Bangalore. Jet Airways vliegt dagelijks naar het Silicon Valley van India. We verblijven de komende twee nachten in Hotel Royal Orchid. Een prima hotel met een centrale ligging. In de ochtend toch alvast zelf proberen om een eerste indruk te krijgen van dit opmerkelijke land. Wauw, om de hoek van het hotel start het Indiase leven: overal getoeter, veel tuk tuks en ontzettend veel brommers en scooters. En… soms ook een koe ertussendoor. Dit is echt India, een heerlijke chaos.

Na het ontbijt maken we een stadstour langs een mooie botanische tuin. De Indiërs willen met ons op de foto, dat hadden we niet verwacht. Uiteraard staat ook een bezoek van een tempel op het programma. Die rode stip op het voorhoofd hoort er natuurlijk ook bij. Het staat voor een extra ‘oog’, een symbolisch oog dat naar binnen gericht is om je eigen gedrag te bekijken. Wat een vriendelijke bevolking, heerlijk gastvrij en behulpzaam. Vanavond heerlijk Indiaas eten in het Jamavar restaurant in het Leela Palace Hotel aangeboden door KLM. Wat een smaaksensatie. Daarna nog even dansen met de locals.

Ayurveda
De volgende ochtend eindigt ons avontuur in Bangalore. We gaan de uitdaging aan om de stad uit te komen. Gelukt, bijna twee uur later draaien we de highway op. De wegen zijn prima. Onderweg zien we kraampjes met gekleurde bloemen, veel groenten en soms hangende kippen. Na een tocht van 6,5 uur (220 km) komen we in een compleet andere wereld. Het is hier ontzettend groen en echt jungle. We verblijven in het Eco resort, IBNII, dat volledig is ingericht volgens het Ayurveda principe. Wat een verrassing, ze hebben hier private pool villa’s en alles is erop geënt om de gast volledig tot rust te laten komen. Deze dag kunt u dan ook afsluiten met een voortreffelijke Ayurveda massage.

Een bezoek aan de olifanten
Dag 4 start met yoga, India is tenslotte de grondlegger van yoga. Daarna moeten we helaas deze mooie plek weer verlaten, op weg naar ons volgende avontuur. Onderweg stoppen we bij een natuurpark om de olifanten te bezoeken en om te zien hoe ze lekker gewassen worden. Uiteraard mogen we een handje meehelpen. De olifant denkt hier echter anders over. Die wast ons. Met zijn enorme slurf gevuld met water zoekt hij de cameravrouw op en spuit volop. Tja, dat kan ook. In deze omgeving zijn voldoende activiteiten, een wildpark, watervallen en raften behoort ook tot de mogelijkheden.

The Taj Mahal Palace
We vervolgen onze terugrit naar Bangalore Airport want vanavond vliegen we door naar Mumbai. Een vlucht van twee uur. In de avond is de stad mooi verlicht. We checken in in een niet alledaags hotel, The Taj Mahal Palace (ja, hier hebben Kate en William geslapen en zelfs Obama). Uiteraard willen we een tour door dit hotel. Wat een pracht en praal.

Tatu Mumbai Marathon
We zijn naar Mumbai gekomen voor de Tata Mumbai Marathon. Uiteraard zeer spannend. Lukt het om 6,5 km te rennen in een temperatuur van 28 graden en een stad die bekend staat om de smog? Eenmaal op het terrein aangekomen lijkt het wel een festival. Wat een sfeer, een onvergetelijk moment. Er doen 16.000 mensen mee aan deze run, dus rennen zit er de eerste meters niet in, maar verbazingwekkend lost de menigte op. Onderweg toch een paar kiekjes maken, want deze ervaring maken we niet snel mee. Geweldig om te zien dat een zoon met zijn vader van zeker 90 jaar ook meeloopt. Compleet in mooie Indiase kleding. Bij de finish zijn we wederom een attractie en zelfs de politie vraagt of we samen op de foto gaan. En dan te bedenken dat er hier ook nog eens 16.000 mensen de hele of halve marathon rennen. Na een hilarische taxirit ontbijten we op de tiende verdieping van het Taj Mahal Palace. Wauw, wat een uitzicht op The Gateway of India. We genieten na bij het riante zwembad met een glaasje wijn.

Stadswandeling
In de middag hebben we een stadstour opstaan. Niet gedacht dat Mumbai zoveel koloniale gebouwen had en uiteraard slaan we het Gandhi huis niet over. De souvenirs zijn gekocht. Het enige moment trouwens dat de verkopers opdringerig waren. Ik heb dit wel eens gehoord over India, maar heb dit nu zelf nergens ervaren. Vanavond voor de laatste keer genieten van de heerlijke kruiden en het Indiase eten. Na het avondeten vliegen we terug met KLM, een rechtstreekse vlucht met de Dreamliner vanuit Mumbai naar Amsterdam. Ons avontuur zit erop.

Een fantastische ervaring mede opgedaan door Jet Airways & KLM. Ontzettend bedankt!

Meer informatie over India?

Neem snel contact met ons op!