Reisverslag Namibië

Collega Joyce heeft genoten van een geweldige studiereis in Namibië. Een bestemming die ze al langer op haar verlanglijstje had staan.

Tijdens de heenreis vlogen we met Discover Eurowings. We hadden vooraf stoelen geboekt met extra beenruimte. Dit was erg prettig en het is echt een aanrader voor een lange vlucht. We kregen een dekentje, eten en te drinken alsook een uitgebreid entertainment programma.

Eenmaal aangekomen in Windhoek, verliep alles voorspoedig en stond onze driver en Guide Johan de Jager ons op te wachten. We reden naar ons eerste overnachtingshotel in windhoek, Elegance Hotel, een middenklasse hotel, maar meer dan prima.

Na een goede nachtrust stond ons een lange rit voor de boeg. Een jeepsafari voor 11 personen zou ons de hele week van A naar B brengen. Ondanks dat een Jeep minder comfortabel is dan een auto, mag je wel concluderen dat het positief bijdraagt aan de ervaring die je opdoet wanneer je rondrijdt in een land als Namibië, waar maar een klein deel van het totale wegennetwerk verhard is. Door de grote ramen van de jeep, kon je continu genieten van het uitzicht buiten. We reden deze dag naar Sossusvlei, waar we na een indrukwekkende rit in de namiddag aankwamen. Onze eerste accommodatie is de Namib Outpost. Een 4/5 sterren accommodatie met mooie lodges en kwalitatief zeer goed eten. Een sundowner op het hoger gelegen uitkijkpunt was werkelijk prachtig. Een mooi begin van onze unieke reis.

De volgende dag stonden we om 3 uur op voor de ballon safari. Een dure activiteit, maar zeker de moeite waard. Het vroege opstaan, de rit ernaartoe, het wachten en ervaren hoe een ballon de lucht ingaat is op zich al mooi om te zien. Het vervolgens in levende lijven ervaren is machtig. Ik denk dat een ballonsafari op een bestemming als Sossusvlei een van de betere zo niet de mooiste ervaring gaat zijn. Na een prachtige ervaring en een mooie landing werden we opgehaald en naar een plek in de middle of nowhere gebracht voor een champagneontbijt. Hier genoten we van een, speciaal voor ons klaargemaakt, ontbijt. Na deze heerlijke maaltijd, gingen we terug naar onze driver Johan. Hij liet ons een accommodatie zien welke nog niet lang open was en in een privé terrein gelegen is. Wat was het mooi. Prachtige lodges weer die allen uitkijken op een drinkplek voor de dieren. Heerlijk genietend vanuit de lodge op het terras kun je de dieren aanschouwen die recht voor je neus rustig wat water komen drinken.

Kwessie Dunes Lodge is een aanrader. Je kunt hier heerlijk een paar dagen genieten van de rust, de dieren, maar ook wandelingen, quadrijden of een ballonsafari. Ook hier geldt dat de gastvrijheid heerlijk aan voelt. Iedereen praat goed Engels en zorgen ervoor dat je je snel thuis voelt. Na een rondleiding en lichte lunch gehad te hebben, gaan we naar onze volgend lodgebezoek, een driesterren lodge met weer een gemoedelijke sfeer. De lodges zijn net als overal waar we komen en geweest zijn, zeer netjes, schoon en proper. Ook hiervoor geldt zeker de moeite waard.

Vandaag stonden we weer vroeg op. Om 5 uur zijn we kort gaan ontbijten om te zorgen dat we tijdig in Sossusvlei waren voor de mooi oranje gekleurde zandduinen. Een leuke rit bracht ons naar de Dead Pan (dode bomen vallei) alwaar we met een aantal dames de duinen opklommen en over de spitse rand liepen om alles ook van bovenaf te aanschouwen. Het was een prachtig uitzicht. Eenmaal beneden zagen we dat we een mooi spoor hadden achtergelaten, waar de volgende dag al niets meer van te zien zou zijn. We hebben genoten van de rust en het prachtige natuurwonder. We liepen terug naar Johan voor een lange rit naar Swakopmund.

Het is erg indrukwekkend hoeveel verschillende landschappen je onderweg tegenkomt. Van een Canyon idee, via een maandlandschap naar weer een ander landschap en ga zo maar door. Onderweg maakte we een korte stop bij de beroemde Capricon om foto´s te maken en een broodje te eten bij Solitaire. Solitaire staat bekend als een ´laatste´ tankstop alvorens door te rijden, een soort van must do als je er langs rijdt. We vervolgde onze weg naar Swakomund waar we tegen 16:00 uur aankwamen en we gelijk op pad gingen om de duinen te verkennen. Dit doen we per fatbike, wat normaal gedaan wordt door mountainbikers. Dit was een hele klim.

Aansluitend gingen we even naar de kamer in Luxury Suites en al lopend naar een heerlijk visrestaurant aan het water. Swakopmund is van oudsher een Duitse kolonie geweest en dat was te merken. Er komen nog altijd veel Duisters en dat merk je aan de muziek in de bars, als ook aan de lokale feesten in de zin van Carnaval en oktober fest. In de avond gingen we opstap. We liepen al snel een bar binnen waar een privé feestje werd gehouden met een Duitse Schlager zanger. WE waren welkom en hebben een erg leuke avond gehad.

De volgende ochtend stonden we normale tijd op om te ontbijten en via Shipwrecks coast naar Damaraland te rijden. Langs de kust liggen ongekend veel schipswrakken die de stroming en storm niet overleefd hebben. Iets typisch wat dit gebied kenmerkt en hoe dubbel ook, apart om te zien. Normaal zouden we hier meer tijd spenderen, maar door onze route en aanpassing in het schema door de vertraging tijdens de heenreis, reden we meteen door naar Damaraland. Damaraland en zijn lodges en sundowners zijn zeer bijzonder. Uniek in zijn soort en in een landschap van grote ronde rotsen hebben ze luxe accommodaties gebouwd die je vanaf de weg amper ziet. Het is bijzonder prachtig en daarmee moeilijk precies te omschrijven. In de middag hadden we een hotelbezoek waar we meteen ook heerlijk geluncht hebben in een prachtige omgeving, samen met de eigenaar en zijn directe collega´s. Na de lunch reden we door naar de accommodatie voor de overnachting. Na een middag excursie waarbij we opzoek gingen naar een van de twee olifanten groepen werden we verrast door een groep olifanten met twee kleine olifantjes in hun midden. Vanuit de auto konden we de olifanten van zeer dichtbij aanschouwen. Voldaan gingen we aansluitend terug naar de lodge, alwaar we ons snel mochten opfrissen voor het diner met vooraf een cocktail moment met een prachtig uitzicht tijdens een ongekend mooie zonsondergang.

Na een goede nacht in een pracht van een lodge en accommodatie en een presentatie en verdere kennismaking van Namibia Tours and Safaris, gingen we weer verder met onze reis. We vertrokken richting Atosha Park met nog 2 bezichtigingen van verschillende type accommodaties. Een ‘eenvoudige’ tented camp met meer dan voldoende luxe. Allemaal stuk voor stuk prachtig, schoon en goed verzorgd. De waterbronnen zorgen ervoor dat de dieren voor het oog komen drinken en zich verfrissen. We reden door naar onze laatste accommodatie waar we 2 nachten zouden verblijven. Ook hier valt je niets meer in. Wat een lodge. Ruim, mooi uitzicht en schoon. Heerlijk eten en vriendelijke bediening. We gingen dezelfde dag met gissen van de accommodatie op safari in twee jeeps en genoten van het wild. Giraffen, neushoorns, olifanten, buffels, zebra’s etc. kwamen we tegen. We sloten de dag voldaan af met een sundowner, deze keer niet op een rots met een prachtig uitzicht maar midden in het park, gewoon op een open terrein waarbij de jeep fungeerde als ‘bar.

Vandaag was ons laatste ontbijt moment in Namibië. We genoten en vertrokken langzaam terug naar de luchthaven, waar we tegen de avond moesten zijn. Onderweg maakte we nog een aantal stops bij bijvoorbeeld een commercieel winkeltje. Johan ons mee naar hun opfrisplek, waar ook gasten zich kunnen terugtrekken en opfrissen voordat ze op de luchthaven aankomen. Hierna namen we afscheid van Johan, een driver welke een prettige indruk bij ons heeft achtergelaten.

De volgende ochtend komen we na een wederom meer dan prettige vlucht met EW Discovery terug in Frankfurt aan. We nemen afscheid van elkaar en vervolgens onze weg naar huis in aparte groepjes.

info@kupers.nl

+31(0)046 475 4466

Meer informatie over Zanzibar?

Neem snel contact met ons op!