Reisverslag Oman

In de meivakantie bezocht Brigitte samen met haar partner en drie kinderen Oman.

Kameel rijden, crossen in de zandduinen, zwemmen in wadi’s, een bezoek aan het schildpaddenreservaat, dolfijnen spotten en een bezoek brengen aan de prachtige Sultan Qaboos-moskee (Muscat) zijn prachtige activiteiten om met kinderen te ondernemen. Oman maakt een absoluut onuitwisbare indruk door haar cultuur, het slapen in de woestijn en het is een land waarin we zelf kunnen rijden (de afstanden zijn niet enorm).

We merkten dat veel mensen om ons heen zich afvroegen waarom wij naar het Midden-Oosten wilden gaan. Gelukkig staat Oman bekend als een bijzonder veilige en gastvriendelijke bestemming.

Muscat
Omdat we met KLM vliegen start onze reis in Maastricht. Met een touringcar worden we kosteloos naar Schiphol gebracht en kan onze reis pas écht beginnen. Onze eerste verblijfsplaats is Muscat waar we verblijven in het Muscat Hill Resort. Dit is een kleinschalig complex met Barrasti hutjes op het strand. De komende vier nachten verblijven we in zo’n huisje. En wat een fantastisch strand grenst er direct aan dit resort! Ik heb er al vele mogen zien, maar nog niet met prachtige rotsformaties als deze, en dat dicht bij de zee.

Geweldige ervaringen!
Op dag 3 nemen we onze jeep in ontvangst, een Toyota Landcruiser 4WD. Gezien de route hebben we deze echt nodig. We boeken nog een boottocht om te snorkelen en hopelijk dolfijnen te spotten. We hebben een privé boottocht geboekt en de vaart zit er aardig in. Alleen dat al is heerlijk, bij iedere golf denken we dan ook iets te zien. Maar dan, ineens, een enorme groep dolfijnen op afstand. Wauw, wat een prachtig uitzicht! We varen dichterbij waardoor de dolfijnen meezwemmen met de boot en met ons spelen. Ze maken salto’s en volgens de kinderen ook een 360. We krijgen er geen genoeg van en “moeten” ook nog eens snorkelen, waarbij ik een grote zeeschildpad heb gezien. Na het snorkelen vertrekken we langs de kustlijn naar Ras Al Jinz. Een tocht van drie uur met een paar mooie stops. Onderweg nemen we nog even een duik in the Bimmah Sinkhole. Aangekomen bij Ras Al Jinz slapen we in een safari tent bij Turtle Beach. Het voordeel van slapen bij het Visitorcentre is dat de tocht om de groene reuzenschildpadden te bezichtigen erbij inbegrepen is. De schildpadden die hier leven en broeden leggen maar liefst 120 eieren per keer, graven deze netjes in en gaan terug naar zee. In de ochtend kunnen we zelfs baby schildpadden volgen die naar de zee toe lopen. Soms moeten we even helpen omdat ze de verkeerde kant uit lopen. Wat een ervaring, wow!

Wahiba Sands
We vervolgen onze reis naar de poort van Wahiba Sands. Na een lekke band gerepareerd te hebben en de druk van de banden te hebben aangepast rijden we door naar het Safari Desert Camp. Een avontuurlijke rit van 25 kilometer door de ruige woestijn. Uiteraard gaat er een gids mee in onze auto omdat het kamp midden in de woestijn ligt. De kinderen noemen het een achtbaan die heerlijk lang duurt. Na een gastvrij ontvangst en zandduinsurfen, rijden we zelf naar een plek om de zonsondergang te zien. Een prachtig kleurenspektakel tekent de lucht in de meest mooie kleuren. Na de zonsondergang volgen we de door ons gemaakte sporen om terug te rijden naar het kamp. Dat is best spannend, maar het is het absoluut waard! Bij terugkomst wordt er een heerlijk zelf gemaakt barbecue diner geserveerd in het restaurant. Later bekroond tot het lekkerste eten van de hele reis! De bijzonder heldere sterrenhemel en de stilte in de woestijn zijn zeer speciaal. Boven het restaurant hebben ze plekken gecreëerd waar we naar de prachtige sterrenhemel kunnen kijken.

Na een kameeltocht vervolgen we onze reis. We stoppen bij Wadi Bani Khalid en hebben wel zin in een lekkere frisse duik. Wauw, dit ziet er prachtig uit met de witte krijtrotsen op de achtergrond. De uitdaging zit erin. De kinderen willen van de brug af het water in duiken. Drie jongens, de competitiedrang is uiteraard aanwezig. Ik ga rustig zitten en krijg een gratis “fish spa”.

What a view!
We vervolgen onze reis naar The View, een accommodatie die het bezoeken meer dan waard is. Voor aankomst is er zelfs een regenbui; in Oman lopen dan soms de wegen onder water. Gelukkig kunnen wij door met onze 4WD. Na 7,5 kilometer onverharde weg, hoog de berg op, belanden we in een ontzettend mooi hotel met een prachtig uitzicht op de bergen. In het donker zijn de lichtjes van de oude leemdorpen, die beneden aan de berg gelegen zijn, te zien. Hier wil ik nog wel een extra nacht blijven, gewoon kijken en genieten.

Muttrah Soukh
Onze reis vervolgen we naar Nizwa, circa één uur rijden. Onderweg bezoeken we het bekende Bahla Fort wat op de UNESCO lijst van Werelderfgoed monumenten staat. In Nizwa gaan we alvast de Soukh bekijken en het Nizwa fort. In de avond is dit bijzonder mooi verlicht. Eten doen we bij de lokale bevolking. We gaan op tijd terug naar het hotel, want morgenvroeg staat de bekende geitenmarkt op het programma. Leer de kneepjes van het handelaarsvak op de geitenmarkt van Nizwa. Op een plein krioelt het van de witte gewaden, in rondjes lopende veilingmeesters met geiten en het is een enorm lawaai. Een echte auction/buitenveiling is begonnen. Een ware belevenis. Ik vraag naar de prijs van een geit. Dat is nog best veel, 130 rial (ongeveer € 325,-).

We hebben nog maar een tocht van anderhalf uur te gaan, terug naar Muscat. Een hele fijne snelweg. De laatste nacht als afsluiter The Chedi, behorende bij de GHM hotelketen. Dit hotel overtreft echt alle verwachtingen. Alles is Feng Sui. Nog nooit zag ik zo’n mooie restaurants, fantastische zwembaden en had ik een heerlijke high tea. Omdat we met vijf personen zijn hebben we een suite geboekt met zelfs een borrel uurtje. Dat smaakt heerlijk, want een drankje tijdens de rondreis, dat zat er niet in. Na een heerlijke laatste dag, met een bezoek aan de Muttrah Soukh, reizen we via een nachtvlucht terug naar Nederland.

Wat een mooi land, op de achtergrond steeds die ruige bergketens, hele goede wegen, vriendelijke bevolking en een grote diversiteit in accommodaties. Ik zou zo weer gaan. We zijn voldaan en hebben weer een aantal mooie herinneringen erbij. Een topvakantie!

Meer informatie over Oman?

Neem snel contact met ons op!