Reisverslag Sri Lanka

Vaak hoorde Joyce dat Sri Lanka overloopt met toeristen en daarmee een bezoek minder waard is. Wat een onzin! Ze is blij dat ze, samen met haar gezin, besloten heeft naar Sri Lanka te gaan. Ze hebben genoten van een prachtige rondreis en leerden Sri Lanka en de geschiedenis uitgebreid kennen. Dat is mede te danken aan de chauffeur en tevens gids. Wat een wandelende encyclopedie!

Colombo – Puttalam
Vanaf Düsseldorf vlogen we via Dubai naar Colombo. Aangekomen te Colombo wachtte de chauffeur en tevens gids ons op. Vanuit de luchthaven reden we naar Puttalam. Aangekomen in het hotel werd er heerlijk voor ons gekookt; onze eerste ‘rice and curry’.

Na een goede nachtrust vertrokken we richting onze volgende accommodatie in Puttalam; een indrukwekkende eco-lodge The Mudhouse. Terug naar de natuur zoals ze dat zo mooi zeggen. Geen airco, snikheet, gewoon lekker buiten slapen (als het ware) en genieten van de mensen. Uniek en puur natuur.

Vanuit de lodge maakten we een safari naar Sri Lanka’s grootste natuurpark: Wild Putti. Het park heeft ons verschillende wilde dieren laten zien welke leven in een prachtige natuur. In deze regio heeft het anderhalf jaar niet geregend, waardoor de natuur meer dan droog is maar toch speciale gezichten kent.

Habaran
De reis vervolgt naar ons resort in Habaran, Cinnamon Lodge Habarana, gelegen aan een meer met een prachtig uitzicht. Niet verkeerd, na drie nachten in nostalgische accommodaties. Met deze temperaturen ook lekker om even een duik te nemen in het frisse zwembadwater.

Lokale school
Het idee een lokale school te bezoeken hadden we vanuit thuis meegenomen. Een 80-tal pennen hadden we ingepakt. Al pratende met onze chauffeur stelde hij voor een echte arme school te bezoeken en niet een paar klassen te voorzien van pennen, maar gewoon de gehele school. Zo gezegd, zo gedaan. Onze chauffeur regelde alles. De planning, het inpassen in ons schema en de koop van naast de pennen nog 80 schriftjes en een cricketspel voor de school. Voor een bedrag van € 25,- hebben we een hele school met de aanwezige kinderen blij gemaakt. Ook voor mijn kinderen een unieke ervaring. Goed voor wij Westerlingen om te zien hoe het leven er ook aan toe kan gaan. Gewoon dankbaar voor een schoolschriftje en een pen.

Sigiriya
Na deze mooie ervaring vervolgt de reis naar de Sigiriya Rots. Die mag niet ontbreken in het programma. We hebben maar liefst 1200 treden beklommen om op de top van de rots te komen. Wat een uitzicht! De verhalen die erbij horen doen u versteld staan over wat er in de verre geschiedenis allemaal mogelijk was.

Kandy
Een drukke (toeristische) stad met de bekende ‘Temple of the Tooth’. Helaas door ons niet bezocht, daar er een processie (groots) werd gevierd. Hierdoor was het simpelweg te druk. Als ervaring hebben we wel mogen genieten van deze processie. Een traditie sinds mensenheugenis en onuitwisbaar.

Locals
Zoals bekend brengt de tuktuk u overal heen, waar u maar naar toe wilt. Ook naar lokale mensen voor een muziek- en een dansoptreden van een bejaarde, lokaal beroemde muziekman.

Doordat onze lokale agent ons van het geijkte pad afneemt, komt u niet op commerciële plaatsen maar op oprechte en authentieke plaatsen. Gedienstige mensen welke ervan genieten om u mee te nemen in hun wereld. Hun wereld waar ze trots op zijn en met plezier deel van uit maken. Zo ook ons volgend bezoek aan een dame die ons meeneemt in de kookkunsten van Sri Lanka. Ook hier weer geen massa bezoeken en verplichte stoppen.

Ella
Vanuit Kandy vervolgt onze reis per trein naar Ella. Een treinreis eerste klas van 7 uur. Best lang, maar de tijd vliegt. De trein is voorzien van airco en gewone treinstoelen net als in Nederland. Heerlijk genieten van de prachtige vergezichten, lekker uit de trein hangen en zwaaien naar de mensen. In Ella verblijven we in een oude theeplantage woning. We bezoeken de theeplantages en beklimmen Little Adam’s Peak. Vanaf de top hebben we een prachtig uitzicht.

Yala National Park
Onze reis gaat zich langzaamaan vervolgen richting Yala National Park, maar niet voordat we eerst naar het olifanten weeshuis Uda Walawe zijn geweest. Ze verzorgen de olifanten maar voederen op afstand. De olifanten wassen zichzelf en gaan daadwerkelijk terug de natuur in. Daar worden ze eerst gevolgd middels een radartje en na een ‘proeftijd’ definitief verlost van de radar.

’s Middags maken we een safari in het Uda Walawe National Park. Een park waar veel olifanten, maar ook andere dieren in het wild leven. We genieten van de rust en de prachtige omgeving.

Yala National Park; slapen in de safaritenten met alles erop eraan, Kulu Safaris. Heerlijk vroeg uit de veren en genieten van het ontwaken van de wereld.  Ik kan het echt iedereen aanraden. We hebben zelfs een luipaard mogen zien en dat is niet iedereen gegeven. Wat een prachtig dier.

Galle
Na dit onvergetelijk avontuur gaan we naar Galle, onze laatste stop in Sri Lanka. Galle is een plaats apart. Veel Engelse maar ook zeker Nederlandse geschiedenis. Ietwat toeristisch, veel sieradenwinkeltjes en ook wat kledingwinkels.

Wat wij leuk vonden aan Galle is de fietstocht door de natuur en dorpjes. Wij kozen voor twee uur, maar het kan ook korter of langer. Tip: plan de fietstour vroeg in de ochtend, anders is het te warm.

Malediven
En dan, het vervolg naar de Malediven. Dat was toch wel echt het onderdeel waar onze dochter helemaal gelukkig van werd.
En terecht. Wat een pareltje! Oogverblindende stranden met wuivende palmbomen en een oneindig blauwe lucht.
We hebben volop genoten in Hotel Velassaru, een kleinschalig en prachtig gelegen hotel waar u volop de mogelijkheden heeft om te ontspannen.

Dubai
Graag wilden we op onze terugweg ook een kort bezoek brengen aan Dubai. Leuk om te bezoeken, maar voor in augustus erg warm. De Malls bieden een goede verkoeling, maar de volgende keer bezoeken we Dubai liever in de wintermaanden.

Wij zijn weer een prachtige ervaring rijker. Ik had niet verwacht Sri Lanka zo positief te ervaren. Sri Lanka is afwisselend met haar natuur en cultuur, zowel in de aanwezigheid van ruïnes, gewoontes en tempels. Ook de safari’s maken dat de afwisseling groter wordt, zeker gecombineerd met de droge en natte zones, welke zich in onze rondreis afwisselden.

Meer informatie over Sri Lanka?

Neem snel contact met ons op!