Reisverslag Zanzibar

Collega Michelle maakte een bijzondere groepsreis en neemt u in dit reisverslag mee naar het paradijselijke Zanzibar!

Ik was nog nooit in Tanzania geweest maar ik hoorde wel veel verhalen over Zanzibar. Nooit was ik echt onder de indruk geweest want het leek me te toeristisch en ‘buiten strandhangen kun je toch niet zoveel op een eiland?’ was mijn mening. Zanzibar heeft mijn mening bijgesteld want wauw wat was het mooi en zo divers!

Ik werd opgehaald op het vliegveld en de taxi bracht me naar het hotel voor de eerste 3 nachten. Eenmaal aangekomen bij het hotel op Kendwa Beach in het noorden van het eiland, was ik overrompeld. We sliepen in Sunset Bungalows. Wat was het mooi! Het strand, de palmbomen, de zon en de mooie blauwe zee, hier ging ik mijn tijd wel om krijgen.

De volgende dag ging onze groepsreis van start. De groep varieerde van jong tot oud, mannen en vrouwen en wel 10 verschillende nationaliteiten. Bij de kennismakingslunch werden al snel de plannen gesmeed voor de komende dagen. Ik koos voor 3 bijzondere excursies, namelijk: Een snorkel– en dolfijnen tour, een sunset cruise en een bezoek aan een Turtle Sanctuary.

De volgende ochtend bezochten we het schildpaddenverblijf. Deze plek is opgericht om schildpadden die vast waren komen te zitten in vissersnetten, extra zorg te kunnen bieden. Vandaag de dag doen ze dat nog steeds maar ook sommige babyschildpadden laten ze hier opgroeien tot ze groot genoeg zijn. Daarna worden ze weer terug uitgezet in zee. We mochten het water in om te snorkelen tussen de schildpadden en kregen zeewier om ze te voeden.

Eenmaal mijn ogen uitgekeken was het tijd om terug te gaan naar het hotel, want de volgende activiteit stond op ons te wachten. Die avond stond namelijk de Booze Sunset Cruise op de planning. We bleven rondvaren tot de zon in de zee was gezakt, ook mochten we van de boot af om te zwemmen.

De volgende dag moesten we vroeg op want we gingen snorkelen en op zoek naar dolfijnen. Hoe verder we op zee gingen hoe hoger de golven. Uit het niks sprong er een dolfijn naast ons bootje omhoog, er zat een hele troep dolfijnen. Prachtig! We mochten het water in om te snorkelen, in de hoop dat er een dolfijn voor je bril zou verschijnen. Na het dolfijnenavontuur gingen we met de boot richting een onbewoond eiland. Hier mochten we van boord om het koraal en de vissen te bewonderen. Het zeewater is hier schitterend helderblauw en zelfs vanaf de boot spotten we de meest kleurrijke vissen.

Omdat het onze laatste avond op Kendwa Beach was besloten we om met een groepje op stap te gaan. We gingen naar een lokale bar waar we heel de avond op Afrikaanse muziek hebben gedanst. Het barretje lag op een rots aan de zee, mooier kan het niet.

De ochtend erna vertrokken we al vroeg richting Stonetown. Onderweg maakten we een stop voor een spicetour op een lokale specerijen boerderij. We kregen een rondleiding over de boerderij. Sommige specerijen mochten we proeven en ruiken. Er werd ons verteld waarvoor ze de specerijen gebruikten en aan het einde van de tour hadden we de mogelijkheid om producten te kopen die ze zelf maakte.

Eenmaal aangekomen in Stonetown hadden we de mogelijkheid om een excursie te doen. Mijn keuze viel op een bezoek aan Canguu Island wat ‘prison island’ betekent. We gingen van het eiland af om naar een veel kleiner eilandje te varen. Op dit kleine eilandje was ooit een gevangenis gebouwd, deze is echter nooit als gevangenis gebruikt. Het werd uiteindelijk gebruikt als quarantaine station voor mensen met gele koorts. Het eiland is niet volledig onbewoond, het wordt namelijk bewoond door meer dan 50 landschildpadden. Ze lopen en liggen overal, wat ik erg indrukwekkend vond om te zien. Het is dus zeker een bezoekje waard!

Later die avond gingen we voor een hapje het reuzendoolhof in, want ja zo noem ik Stonetown. Ieder steegje lijkt op elkaar. Gelukkig is er dezer dagen Google Maps anders liep ik er nu nog verdwaald rond. Hoewel alles op elkaar lijkt is het wel super indrukwekkend want ineens kom je dan om de hoek een pleintje tegen waar 30 kinderen buiten aan het voetballen zijn en vrolijk naar ons zwaaien.

De volgende ochtend was het tijd om terug naar het vaste land van Tanzania gaan. Wat heb ik genoten van mijn tijd op dit bijzonder mooie eiland. Zanzibar, een echte aanrader!

vaals@kupers.nl

+31(0)43-3065555

Meer informatie over Zanzibar?

Neem snel contact met ons op!